Din hjerne har brug for hvile

Mental health

Pauser i løbet af dagen kan fremme din effektivitet

Find the English version here

I en travl hverdag med mange opgaver, deadlines og en dagligdag udenfor arbejdspladsen, kan hjernen hurtigt blive fyldt op. Hjernen er det vigtigste redskab, som du har i din værktøjskasse. Derfor er man også nødt til at vedligeholde og passe på den.

”Pauser udover middagspause? Hvornår skulle jeg nå det? Tillader min arbejdsgiver det?”

Hvorfor?

For at kunne præstere og få udbytte af egen viden, er det alfa omega, at hjernen er frisk og fungerer.

Flere gange om dagen er det vigtigt, at du lader hjernen få ro, så du opnår en utvungen brainstorm. Ifølge Mindhelper er det, når du kobler af og sidder i din egen verden, at ideerne kommer og du efterfølgende kan fordybe dig.

Det vigtigste element for indlæring og udbytte er afslapning og søvn, hvor hjernen får lov at koble af. Vores hjerner har brug for hvile! Uden hvile, så optager din hjerne ikke det optimale af hvad den kan og derfor er der mulighed for at udnytte tiden bedre.

Når du tænker på noget andet, end den arbejdsopgave du sidder med i momentet, er hjernen indrettet således, at nye ideer og viden bearbejder sig selv. På den måde arbejder vores underbevidsthed, uden vi selv får et tungt hoved, som kan føles presset.

Reception

Hvordan kobler du af?

Det er individuelt, hvornår og hvorledes det føles behageligt og gavnligt at tage en pause. Vores hjerner reagerer forskelligt. I starten er det vigtigt, at du mærker efter inde i dig selv.

Du kan godt tænke ”Ej, jeg kan godt vente til middagspausen, og lige ordne det her inden” Men hvad siger vores hjerner? Hvis din hjerne prøver at fortælle dig, at du har brug for en pause, så lyt til den. Det nytter ikke at negligere din krop. 

Biler har brug for benzin for at kunne køre og den rigtige benzin for at performe bedst. Pauser, mad og drikkelse kan anses som kroppens benzin. Kroppen har brug for denne benzin for at fungere optimalt. Det samme har hjerner. Du kommer hellere ikke særlig langt, hvis du tanker din bil med fyringsolie, hvis den ikke er lavet til at køre på det. 

Kom i gang

Mindhelper har givet ideer til, hvordan du får mest udbytte af disse ved hjælp af afslapning. Prøv den af og se hvilken forskel de kan gøre i din hverdag.

Hvordan kan de bruges hos Coworking Plus?

  1. Lad din telefon ligge på kontoret. På den måde giver du dine tanker mulighed for at samle sig om de ting, som er relevante på tidspunktet. Ydermere opnår du, at telefonen ikke er et forstyrrende element, når du sidder og finder ro.
  2. Frisk luft. Tag jakke på, gå en tur udenfor og træk den friske luft dybt ind. Det behøver ikke være mere end 5 minutter. Bare hjernen får noget ilt, så den kan arbejde. Du kan med fordel forslå en kollega at gå med.
  1. Gør noget helt nyt. Luk computerskærmen i og gå op i køkkenet. Lav en kop kaffe eller te, tag noget luft på altanen. Det vigtigste er, at du kommer væk fra det arbejde du sidder med. Vores hjerner har brug for pausen. 

Afslappende space – både alene og sammen med andre

Hos Coworking Plus tilbyder vi alle medarbejdere mulighed for at trække sig fra fælleskontorene, og fordufte til et privat sted.

På alle etager har findes der rekreative space områder. Rummene er indrettet med sofaer, hvor der er let adgang til et køkken, så pausen kan nydes med en kop kaffe eller te. De afslappende områder er tilgængelige for alle, som er lejer hos Coworking Plus. Vores hjerner har brug for disse muligheder og vil være taknemlig for muligheden for at restituere.

Ved leje af et kontor får du automatisk adgang til de fordele, som Coworking Plus tilbyder. Blandt andet rekreative rum, mødelokaler og meget mere. Gør noget godt for vores hjerner i dag. De vil blive glade.

Bliv lejer her

Rekreative områder hos Coworking Plus til hjernen
Rekreative områder hos Coworking Plus.

Share this Article

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email